Arabela aneb ideologie tam, kde bychom ji nečekali

12. listopadu 2007 v 12:23 |  Humanitní vědy
Často v našich médiích zaznívá názor, že bychom některou filmovou tvorbu bývalého režimu neměli dále promítat a že bychom na ni měli zavést jakousi pseudocenzuru. V diskuzích na toto téma byl nejčastěji zmiňován major Zeman, který explicitně legitimizuje komunistický režim. Již v menší míře se mluvilo o ztvárnění husitské revoluce nebo či snad pohádky Císařův pekař - Pekařův císař, kde je socialistické vysvětlení minulosti zcela patrné.

Co již nevidíme je do očí bijící marxismus v některých novodobějších pohádkách. Bohužel v tomto případě musíme konstatovat, že se nám marxistické vidění světa tak vžilo, že ho bereme jako jakousi kulturní součást našeho světa. Nejvíce to asi dokazuje pohádkový seriál Arabela, jehož díly se točily jak před Sametovou revolucí, tak i po ní.
Arabela svým rozdělením světa lidí a světa pohádek do písmene přebírá tezi marxismu o sociálně-ekonomické základně a o ideové nadstavbě. Zde by se možná slušelo vysvětlit. Naši společnost tvoří ekonomicko-sociální vztahy, z nichž plyne něco jako kultura, která je nadstavbou, tj. je těmito vztahy zásadně ovlivněna. Raný Marx to viděl takhle jednosměrně, později svůj vztah mezi nadstavbou a základnou rozšířil, i když rozdělení na dva prvky zůstalo. Nutno dodat, že nám Marx v tomto směru zanechal spousty nejasností, které si také jeho pokračovatelé vysvětlili různě.

Ale zpět k Arabele. Zde tedy existuje svět lidí, který je onou základnou, oním vztahem sociálna a ekonomična. Režisér Václav Vorlíček zde však onu nadstavbu, onen svět idejí, dokonce zhmotnil a i velice hrubě diferencoval. Svět pohádek se nejenom dělí na "svět pohádek pro děti" a na "svět pohádek pro dospělé", ale i v obou případech jde o něco neskutečného, dokonce o jakési ideje, které nemají s reálným světem kultury co do činění. Tuzí marxisté museli být s tímto dílkem tehdy velice spokojeni. Svět našich snů, vizí, kultury a imaginace je tam někde kdesi, reálná je pouze strohá sociálně- ekonomická realita, kterou zpřítomňuje ona socialistická šeď všedních dnů.

Marxismus a logicky tedy samo ztvárnění seriálu Arabela však byla pouze iluze jedné ideologie a několika lidí, kteří ji vyznávali. Marxismus nikdy nepotlačil pocity, onu imaginaci svých poddaných, i když ji hrubě vytlačil do oné nadstavby. I dnes, téměř dvacet let, po roce 1989 jsme stále navyklí vnímat kulturu jako cosi vně, jako cosi co je třeba pěstovat na nějaké zahrádce a co v nás není každodenně přítomno. Bojíme je jakékoli nové indoktrinace, jsme opatrní k něčemu co by nás mohlo ovlivňovat, přesto každý z nás vidí tak trochu svět v intencích marxismu a to ať již vědomě, tak již podvědomě. Ani Arabela a její svět nedokázali zakrýt svou falešnost. "Svět pohádek pro děti" totiž žádný není, není ani "Svět pohádek pro dospělé". Marxista Vorlíček prostě viděl vše imaginativní jako něco nereálného ve smyslu materiálním. "Svět pohádek" (hrozný název) je totiž v nás, je to naše součást, naše kultura. Jde sice o něco nereálného ve smyslu hmotně skutečného, přesto to existuje jako kulturní součást našeho života. Ani při velké snaze si nedovedu představit, jak se dělí pohádky pro děti či pro dospělé, jak namixovat "pohádky současné"(v Arabele Fantomas) a "pohádky minulé" (např. Červená karkulka). Je to hrubý anachronismus, kulturní barbarství, kterého je schopen pouze doslovný marxismus.

Samotná Arabela také dokazuje, že z nás marxismus nevyprchal ani po Sametové revoluci. Další díly tohoto seriálu se totiž točily po roce 1989 a ze zcela shodným schématem. Až tuze marxisticky si Vorlíček poradil se zahradníkem Pompem (tuším?!), který nejprve vznikl ve světě lidí a později se přesunul do nadstavby, do světa marxistických idejí.

Tuším, že se nad touto pohádkou zatím nikdo nepozastavil. Zatímco major Zeman je bytostně tendenčí, Arabela je nezávadná pohádka pro děti. Možná, že jsme si zatím nezvykli na to, že vše nemusí být explicitně řečeno, skrytou ideologii totiž stále příliš netušíme. Možná, že je až příliš hluboko v nás.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Libor Libor | E-mail | 12. ledna 2008 v 5:52 | Reagovat

Ten článek je tedy pěkná hovadina.

1. To že Marx popisoval reálné společenské vztahy neznamená, že se podle tohoto popisu najednou začnou lidé řídit. Mnohem logičtější je, že realita je prostě taková a Marx ji "jenom" pozoroval a popisoval.

2. Rozdělení světa na reálný a říši fantazie můžeme nalézt např i v Nekonečném příběhu a neřekl bych, že HollywoodClassicEnt. je pobočkou KSČ...

3. Všechny dětské pohádky končí potrestáním zla a jednoznačným vítězstvím dobra, což sice může vyvolávat asociace s Marxem; ale odporuje tomu  časá kontinuita.

Pro dospělé tomu tak vždy není. Někdy vyhrává zlo a nebo vítězství dobra není tak výrazné. Třeba Fantomas byl zločinec. Samozřejmě do světa pohádek pro dospělé patří i ty s dobrým koncem, jako např. Pearl Harbor nebo Trója a podobně. Ale to už je věcí diskuse.

4. Jedinou, pro současný režim nevhodnou, scénou je, když Arabela říká Petrovi, že je ráda, že je jen obyčejný člověk a může pracovat, jako všichni ostatní. Ale na tom není nic odsouzeníhodného. Válet se celý život na kanapi, nechat se obskakovat služebnictvem a projít životem jako stín asi není ideál slušného člověka.

5. Nesnaží se autor prostě se jen přiživit na úspěšném filmu?

6. Nechápu, proč se za každého režimu objeví lidé, kteří by rádi druhým něco zakazovali nebo přikazovali. Běžte už konečně do prdele a nechte tuhle zemi být na pokoji!

2 Pavla Skl. Pavla Skl. | 21. května 2008 v 18:45 | Reagovat

Teda, ty ses ale do toho opřel :-))) Ale nehledáš něco tam, kde to není? Prostě se jedná jen o originální nápad. A ten svět pohádek není tak zcela oddělen, když lze nějakým způsobem proniknout do světa reálného. Někdy přemíra filosofování škodí a kvůli domnělé marxistické filosofii tu pohádku dát na index... Co myslíš, že se dělo v minulým režimu? Taky se hledaly zašifrované a skryté kritiky režimu v kdejakém blábolu a nacházely se, i když je tam autor vůbec nedal :-)

3 Corsa Corsa | 29. května 2008 v 18:32 | Reagovat

Naprosto souhlasim s Pavlou, nebudu se namáhat vymýšlením sáhodlouhých oduševnělých komentářů a řeknu Ti rovnou, že větší hovadinu jsem nečetla... Ty se asi hodně nudíš co, raději než o pohádkách, marxismu a idei uvažuj o sobě.. :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama