Je anarchismus opět v módě?

22. července 2008 v 20:10 | Libor Toman |  Humanitní vědy
Až velice často vidím u mladých lidí ono "áčko" značící anarchismus nebo alespoň slýchávám o vřelém vztahu k této politické formě života. Pomineme-li, že jde ve většině případech o módu, tj. sympatizanti vlastně neznají objekt svých sympatií, nabízí se otázka, zda je anarchismus stále aktuální.
Tento krátký exkurz bych rád začal malým a stručným pohledem do historie. Anachismus jako politický názor má nejspíše kořeny v 19. století a souvisí se vznikem moderního (národního) státu. Lze tvrdit, že anarchismus je v tomto případě protažený liberalismus, který je dovedený do extrému. Řecký význam tohoto slova má zápornou konotaci - an arché znamená bez-vládí, což značí, že antika dosažení tohoto stavu vnímala velice negativně, tedy jako jakési přechodné období.
Podobně negativní postoj zachovávali také politici 19. století. Nezračí se tu snad boj anarchismu s ultrakonzervativismem, tedy urputný boj proti establishmentu? Proces na přelomu 19. a 20. století však anarchismus odsoudil jako příliš extrémní a postupem doby také nepotřebný. Díky liberálnějším podmínkám a vzniku národních států tento "politický světonázor" ztratil svou sílu (ne úplně).
Proto již na začátku může Tomáš Garrigue Masaryk anarchismus kritizovat jako příliš individualistický a nekonstruktivní směr: "Anarchism u nás, ať se jmenuje jakkoli, je nečeský. České myšlení, pokud dovedu českého člověka chápat, vždy bude spíše sociálním...Stačí upozoronění, jak pod jménem ať už individualismu, subjektivismu, anarchismu nebo nihilismu mnoho soustav myšlenkových se nám podává. Každý individualism krajní pokládám za pochybený...Člověk není bohem. Jaký bůh, když se každý přece narodí v rodině, když je odchován společností?" (T.G. Masaryk, Ideály humanitní, s. 32)
A významný prvorepublikový filosof Emanuel Rádl, kterého mám osobně velmi rád, je ve svých Dějinách filosofie obdobně kritický: "Spis Stirnerův (Max Stirner, zakladatel teoretického anarchismu - pozn. aut.) je spíše kavárenským vtipem literárního bohéma než rozumnou myšlenkou; jednu dobu však jej nazývali biblí anarchismu: jakých hloupých biblí svět neviděl!" (E. Rádl, Dějiny filosofie, 2. díl, s. 398).
Nyní, na začátku 21. století, se zdá, že se anarchismus opět vrací z hlubin minulosti. Proč tomu tak je? Masaryk nám dává částečnou odpověď: "Ve spisech o anarchismu od Zenkra, spisovatele konzervativního nalézáme správné vyčtení příčin masového anarchismu: že totiž nespravedlnost veřejných institucí vede většinu anarchistů k odboji beze vší filosofie." (T.G. Masaryk, Ideály humanitní, s. 32)
Tak dramatická však situace v Evropě v současné době není. Prvotní příčinu tedy musíme trochu oprášit a převést o sto let později. A postačí nám příklad České republiky, kde dochází k poklesu zájmu o politiku jako takovou, neboť máme, ostatně také jako ostatní Evropané, pocit, že vládnoucí garnitura nereprezentuje naše zájmy. Proč tomu tak je? Především proto, že díky Evropské unii postupně ničíme výtvor 19. století, tj. moderní politický národ. A národ právě vždy fungoval jako jakási nadindividuální identita, která nám zajišťovala religiózní pocit, že jsme právoplatnými členy jedné velké polis. Jenže, co to znamená, když se dnes odkazuje na národ? Nezapomíná se při sousloví český národ také na to, že jsme spíše evropský národ? Naše identita je tedy někde na půli cesty.
Vždyť v Bruselu máme své zástupce. Ale zástupce, kteří reprezentují naše zájmy bez nás. Není snad nikdo, kdo by měl pocit, že centrem naší identity se stává evropský parlament. A přesto má náš stát sdílenou suverenitu, tedy o některých věcech nerozhoduje sám - viz haagský soud. Ale vraťme se zpět k anarchismu. Proč potřebujeme své normativně zvolené zástupce, kteří jsou příliš neosobní a příliš daleko? To je zásadní otázka současné demokracie a anarchismus čouhá zpoza rohu. Zastupitelská demokracie se stala příliš abstraktní, než aby mohla hájit zájmy např. malé komunity. A my lidé v 21. století stále chceme přímo ovlivňovat dění okolo sebe, ovlivňovat ho na denní bázi.
A co občanská společnost, můžeme se ptát? Ta je příliš odtržená, což dokládá kupříkladu výzva Děkujeme, odejděte, která zůstala zcela naprosto bez odezvy. Do toho všeho nás ani neukolébá sociální stát, který se dostává do krize.
Závěrem bych chtěl říci, že také anarchismus 21. století je pouze přechodným jevem. Ono an-arché v našich myslích je však varováním, že s demokracií (demos-kratos, tj. vláda lidu) není něco v pořádku. Jaká jsou východiska? Toť velká otázka několika příštích let.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Luciášek Luciášek | Web | 24. července 2008 v 11:04 | Reagovat

Anarchismus mezi mládeží je spíše pózou, než-li obrozením onoho smyslu lidského bytí. Příslušníci postmoderní generace nemají potřebné znalosti o anarchii, historii atp., abychom je mohli zaškatulkovat do kategorie pokračovatelů anarchismu v tuzemsku.

2 BlackBeautiful BlackBeautiful | Web | 24. července 2008 v 11:37 | Reagovat

Bych těm některým lidem lehce doporučovala přečíst si tuhletu knihu http://www.ivysehrad.cz/katalog.asp?id=679

mně v celku pomohla :)

3 Libor Toman Libor Toman | Web | 24. července 2008 v 15:58 | Reagovat

To Luciášek: To rozhodně netvrdím, přesto díky za postřeh. Být individualistou je největší machrovina v dějinách lidstva, zatím se nezdá, že by byl a bude někdo, kdo se jím skutečně stane. :-D

To BlackBeautiful: Nějaký zajímavý podnět pro rozvoj diskuze?

4 BlackBeautiful BlackBeautiful | Web | 24. července 2008 v 21:57 | Reagovat

Nemyslím si, že by to byl nějaký zajímavý podnět.. obzvláště ne pro rozvoj diskuze... Jen říkám, že těm zmiňovaným lidem, kteří se hlásí k anarchismu, ale prd o tom vědí bych doporučovala tuto knihu

5 Libor Libor | Web | 25. července 2008 v 10:44 | Reagovat

Eh, lidi vědí prd o spoustě věcí a přesto to používají, nic nového pod sluncem. Výčet těch modních nej: anarchismus, satanismus, HC hudba, EMO, magie atd.

6 BlackBeautiful BlackBeautiful | Web | 26. července 2008 v 16:50 | Reagovat

dle meho nejvíc nej je asi to "emo" a s tim tedy souvisejici jakasi modni vlna.. ale hudbu většinou, co poslouchaj, tak spíše bych řekla punk rock/pop(?)... a ty ostatní netušim.. neměla jsem s nimi čest v takové míře jako právě s výše zmíněnými "emo" lidmi...

jinak satanismus a magie si myslim, ze neni modni zalezitosti teto doby.. více jsem o tom slýchávala tak dva, tři roky zpátky.. možno i čtyři..?

7 Libor Libor | Web | 27. července 2008 v 18:12 | Reagovat

Pardon, moc nejdu s dobou, takže modní vlny nestíhám.

8 BlackBeautiful BlackBeautiful | Web | 2. srpna 2008 v 11:55 | Reagovat

já si všímám hlavně okolí... takže dle toho "soudím"

9 powerka powerka | 29. ledna 2011 v 9:55 | Reagovat

taky traparny

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama