O médiích trochu jinak

31. prosince 2008 v 17:37 | Libor Toman |  Společnost
Žijeme ve světě médií - to je myslím věta, která je každému jasná. Již méně jasné je, že nás média vedou k pomíjívé každodennosti, atemporálnosti. Prezentují sice naprosto vše - dokonce i bezvýznamné drobnosti, informace, ve kterých se stírá hranice smyslu a nesmyslu - ale jsou uzamčena do své nespojitosti, zaujata pouze a jen přítomností.

Díky tomu, že se naše každodenní myšlení stále více smrskává do jednoho bodu v přítomnosti, odmítáme vliv minulosti (dříve např. historismus) nebo naopak budoucnosti (dříve např. marxismus, křesťanství aj.). A média nás v tom vytrvale utvrzují. Neustále nás zaplavují informacemi, které nemají dlouhodobější význam a světové dění bez jakékoli metainterpretace štěpí na mnohdy nesouvislé fragmenty, ze kterých si člověk není schopen utvořit světonázor.

Pokud tedy skutečně chceme zjistit, co se ve světě opravdu děje, musíme hledat jinde nebo alespoň veškeré přijímané dění selektovat. Právě selekce je to, co se musí moderní člověk naučit a bez čehož se jenom stává zahlceným a otupělým. Musíme si od světa médií udržovat vytrvalý odstup, reflektovat a spojovat, nikoli nesouvisle sledovat.

Osobně se domnívám, že i v dnešním světě je zapotřebí autorit s větším rozhledem a jasným světonázorem, který nám v zasvěcených a dobře pochopitelných studií mohou nabízet. To rozhodně neznamená, abychom se vůči nim kriticky nevymezovali. Ba právě naopak. Ale jejich silná pozice je právě to, co pomáhá vytvořit skutečné veřejné mínění.

Veřejné mínění současné doby je bytostně zmatené a ovládané médii, která mnohdy ani nemají v úmyslu veřejné mínění formovat, jako spíše vytvářet určité nálady, které zpětně vedou ke sledovanosti. A přitom vědět, co se okolo mě děje, je v globálním věku možná ještě důležitější než dříve. Již proto bychom svůj skutečný názor na svět neměli zanedbávat.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama