Média mají prasečí chřipku

1. května 2009 v 13:23 | Libor Toman |  Názory
Na fenoménu prasečí chřipky se doslova a do písmene ukazuje hloupost médií, informačního marazmu a omezenost konceptu "společnosti vědění". O prasečí chřipce ví snad dnes každý Evropan, který občas kouká na televizi, poslouchá rádio nebo snad brouzdá po internetu. A každý je také schopen víceméně popsat, co to vlastně prasečí chřipka zhruba je, jaké jsou proti ní léky, odkud se vzala, kam se šíří, jaké jsou prognózy výskytu a jak celou věc nazvat.

Jenomže tato "informovanost" je s velkým paradoxem pouhým zdáním. Každý totiž ví všechno, ale také nic. Všichni totiž máme informace načtené z médií, která je prezentují proto, že potřebují prodávat informace.
Seriózní diskuze tedy opět neexistuje a lidé vlastně nejsou schopni celou věc pochopit a jediné, co jim zbývá, je panika. Ostatně je to logické. Který normálně pracující člověk má čas věnovat se biologické expertize virového onemocnění?

Média tedy pojímáme jako jakési urychlení. Nemusíme se celou věcí obšírně zajímat, stačí nám nezpochybnitelná autorita médií. Potom ale máme tedy představu, že se něco hrozného skutečně blíží a katastrofa dosahuje globálních rozměrů. Nikoho přitom nenapadne, že už podobnou mediální bublinou byla ptačí chřipka. Opět se jede nanovo. Funguje tu ostatně prostá logika četnosti - čím více se něco v médiích objevuje, tím dostáváme pocit, že tomu musíme přikládat význam.

Souhrně řečeno, sice víme mnohem více, ale způsob informovanosti je krajně nevalný. V podstatně jsme pouze pologramotní a většina zpráv z médií má podobu diskuzí z hospody. Ostatně, novináři jsou také lidé, kteří o celé věci zase tolik nevědí. Oni totiž pouze zprostředkovávají informace, místo toho, aby je hodnotili. Jsme si tedy jisti, že prasečí chřipka bude/nebude epidemií? Nejsme. Naše vědomosti by byly stejné i bez médií. Pouze by mnozí z nás neměli strach. Možná, že jde někdy také o něj.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Jdete v létě někam na brigádu?

Ano. 43.5% (50)
Podle toho jakou práci seženu. 24.3% (28)
Ne. 32.2% (37)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama