V zemi nikoho

28. května 2009 v 0:10 | Libor Toman |  Společnost
Současná společnost obdržela od sociologů hned několik desítek klíčových přívlastků. Mezi ty nejčastěji používané patří ten, který říká, že naše společnost je společností volného času. Patrně jako nikdy dříve máme dostatek času, který můžeme strávit pouze sami pro sebe. Jednoduše se nemusíme permanentně starat o svou obživu a osmihodinová pracovní doba nám zabírá pouze jednu třetinu dne.
Chtělo by se tedy říci, že volný čas využijeme k ušlechtilým činům, ale tomu nevěří ani ten největší optimista. Velkolepá díla ostatně vždy vytvářela pouze úzká skupina lidí, která se svými výtvory živila již v minulosti. My ostatní tedy oscilujeme mezi volnou zábavou (tedy v podstatě nicneděláním) a svými koníčky a zdá se, že obojí v podstatě většinu času začínáme provozovat na internetu.

Již nedávno jsem napsal, že na internetu je dneska každý. Jméno každého člověka lze zadat do vyhledávače Google a s trochou štěstí získáme kýžený výsledek. Na světové síti jsme ovšem i jinak, tzn. že zde nejsme pouze zapsáni, ale také přítomni. Nebudu daleko od pravdy, pokud budu tvrdit, že každý mladý člověk na internetu každý den (týden?) stráví několik hodin, tedy zde zabíjí volný čas. Aniž bych přidal notnou dávku patosu, tak lze s nadsázkou říci, že pobyt zde (podobnost s Heideggerem čistě náhodná?) je naprostou ztrátou času.

Odpůrci tohoto názoru mi samozřejmě řeknou, že se tu dá najít celá řada zajímavých věcí. To je samozřejmě hezké přesvědčení, ale skutečné informace zde člověk hledá pouze zlomek času a protože většinou nenajde ty skutečně podstatné, tak si chce pouze usnadnit námahu. Člověk nemusí být génius, aby zjistil, že v kdejaké knize toho najde více než na třiceti internetových stránkách. Fenoménem poslední doby je samozřejmě Wikipedie, která však obsahuje řadu chyb, nedodělků a dost často spíše připomíná instantní kaši, kterou si děláme, když zrovna nechceme loupat brambory.

Druhou námitkou na moje stanovisko bude poukaz na to, že tu přeci získám přehled o dění v celém světě. I to je, řekl bych, dost velký omyl. Pokud si uvědomíme, že podstatná část návštěvníků internetu neovládá alespoň průměrně angličtinu, což je jasně a stručně základní jazyk světové sítě, tak se nám touha po informacích zregionalizuje na české stránky. To jsem ještě navíc nepoukázal na fakt, že lidé většinou nehledají seriózní informace, ale senzace, které v podstatě nejsou novinami klasického týmu a spíše připomínají jistý druh zábavy.

Dotřetice každý teenager podotkne, že na internetu můžeme komunikovat s lidmi ze vzdálených končin, najít zde kamarády nebo si zde dokonce najít partnera na celý život. To je rovněž vzletná myšlenka, která ostatně opomíjí fakt, že u počítače se život nežije a místo sezení v temném pokoji tedy můžeme živě hovořit s lidmi již za dveřmi svého bytu. Proč bychom si tedy měli hledat kamarády několik stovek kilometrů daleko, když v podstatě neznáme lidi ze svého okolí (zejména v případě velikých měst)? Proč bychom měli komunikovat s někým, se kterým se můžeme do pěti minut sejít? Na tyto otázky samozřejmě existují sociologické odpovědi, které nyní nechme být. Jednoduše konstatujme, že jsme si vzdáleni více než dříve. Ve světě bleskurychlého internetu je to paradox.
Před pár dny mě docela zaujal nový fenomén jménem Facebook. Právě tento komunitní server (sic!) výše uvedené představuje v nejčistší formě. Lidé se na této stránce sice hromadně setkávají, ale v podstatě spolu skutečně nekomunikují a sledují se navzájem pouze prostřednictvím jakýchsi "štěků", které pozvolna tečou směrem dolů. Člověk si zde tedy může vytvořit svoji identitu a také ji zde ve stylu "nezaujatost především" volně prezentuje.

Internet možná potřebujeme systémově, ale lidsky nikoli. Nakonec je to pouze jenom další důkaz toho, že lidé nejsou lepší než byli.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Jdete v létě někam na brigádu?

Ano. 43.5% (50)
Podle toho jakou práci seženu. 24.3% (28)
Ne. 32.2% (37)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama